kunstliefde
..

Kunstenaars


Alsaedy, Qassim
Ampe, Dominique DMBA
Arts, Dorothe
Badnjevic, Maja
Bakker, Mariëtte
Bakker-Brugman, Jeroen
Barends, Margriet
Berendsen, Janneke
Berg, Roel
Berg, Mariaan van den
Bergen van, Corinne
Berghorst, Petra
Berkhout, Rik
Bertens-Oliemans, Prisca
Beuker, Mirjam
Boerkoel, Etta
Boogaard, Tamira
Borne, Anke van den
Braehler, Udo
Bremer, Vivian
Breuers, Marijke
Brouwer, Tineke
Brouwer, Rens
Brugge , Noor van der
Bruijs, Ellen
Buytendijk, Hermien
Carga, Paul
Catsburg, Sandra
Cvoric, Ljubica
Dalmulder, Toes
Dekker, Carla
Dillesse, Hans
Djaaz, Salam
Donker, Charles
Doorn, Herman van
Ebert, Karen
Eerden, Herko van
Eerden, Marloes
Eicke, Rene
Elferink, Marijke
Erven van, Kim
Faes, Ad
Forest, Anne
Fu, Ruby-Jane
Goeij, Evelien de
Goené, Yvette
Gostelie, Emmy
Gouka, Ton
Graafhuis, Joyce
Haar, Anco van der
Hardenbol, Gerrit
Heerde van, Inge
Hees, Elly
Heijer, Eva den
Heilijgers, Nico
Hessel, Louise
Heuvel, Truus van den
Heuvel, Annet van den
Hondebrink, Marin
Huiskes, Luuk
Jong, Daan de
Jong de, Emmy
Jonge, Frans de
Jorissen, Nienke
Kaldeway, Elisabeth
Kanters, Ineke
Kercret, Marie-Line
Kerkhoven, Han
Kerstens, Kristien
Kleef, Jose van
Kleekamp, Carla
Klerx, Maria
Koenders, Caroline
Koers, Ali
Koren, Lisette
Kortenhorst, Karin
Kroes, Krijn
Kruidhof, Hank
Laatum, Misja van
Laban, Hans
Lamsweerde, Nora van
Leeuwen, Jan van
Legeland, Paul
Lepaite, Sonata
Ley, Diana van der
Lieber, Hadas
Lobik, Bas
Manten, Adriaan
Meijer, Jeroen
Neeft, Neeltje
Novaković, Danijela
Nunen, Frans van
Oner-Muhurdaroglu, Semiramis
Ouwehand, Melanie
Pape, Gijs
Peek, Eline
Pieters, Carilijne
Pluck,
Pohlman, Katharina
Pol, Arie van de
Poldervaart, Cisca
Pouw, Vera
Reerink, Aleid
Ridder de, Sonja
Rijssemus, Erik
Roelofs, Ben
Roeselers, Jef
Roos, Maartje
Rubie, Astrid
Sandt, Marie-Jose van der
Santen, Gerard.G.J. van
Schaap, Irene
Schalekamp, Bart
Scholten, Luuk
Schouten, Jolanda
Sesic-Fiser, Nena
Sichi, Ubaldo
Simon, Walter
Stolk, Joop
Stolwijk, Willem
Stoop, Françoise
Stuijvenberg van, Anna J.
Suidman, Erik
Vennik, Karen
Verbeek, Hendrikje
Veth, Ellis
Vliet, Henk Jan van
Vos, Lou
Vries, Alieske de
Vugts, Carien
Wagenvoort, Marion
Waterman, Cas
Weiss, Digna
Wel van der, Cissy
Willms, Willem
Wit, Luuk de

Françoise Stoop
vorige - bladeren door kunstenaars volgende - bladeren door kunstenaars


Lid sinds: 2020
Woonplaats: Hilversum
Opleiding: Rietveld Academie en Nederlandse Keramiekopleiding Gouda
Website: fstoop.nl

De onderwerpen van de schilderijen zijn het landschap en de vorm van de kom. De drager is gemaakt van jute of hout. Het landschap is al een lang en veelbeproefd onderwerp en jute is een bijna in ongebruik geraakt materiaal. Jute is aards, grofmazig en vaak zeer onregelmatig en gehavend. De jute is afkomstig van aardappelzakken, afgekeurde zandzakjes die normaliter worden gebruikt voor dijkverzwaring. Deze jute van de aardappelzakken en zandzakjes wordt niet (meer) opgespannen. De zakken worden vaak opengeknipt en/of aan elkaar genaaid. De schilderijen krijgen hierdoor een los en drie-dimensionaal aspekt. Als er een frame wordt gebruik om de jute aan te bevestigen, maakt dat frame ook substantieel deel uit van het beeld. Een frame wordt gemaakt van oud, verweerd hout. 
De compositie van het Hollandse landschap leent zich goed voor figuratief én abstract werk. In het werk komen nooit mensen voor. Dit is om de toeschouwer zich alleen en tegelijk verbonden te laten voelen met de natuur. Een verbondenheid die niet genoeg benadrukt kan worden. Als wij niet goed voor de natuur zorgen, raakt alles uit balans, ook wijzelf. 
De ronde vorm van de kom is net zo oer als ons landschap. Het is zowat de eerste menselijke vorm. Als mens ervaren wij de aarde plat als we rondlopen, maar hij is natuurlijk rond, net als alle andere hemellichamen. Met deze ronde vormen creëer je zo andersoortige landschappen.
Specialisatie in de keramiek is het draaien. Het uitgangspunt is de oervorm: de kom. Elke kom, schaal, vaas of kan is uniek. Bijna elk objekt kan gebruikt worden als zodanig maar het is de bedoeling dat het objekt zo mooi is dat het  in het zicht blijft staan. De glazuren worden allemaal zelf ontwikkeld. Met deze glazuren worden landschappen op de objekten "geschilderd". Alle kleisoorten, van aardewerk tot en met porselein worden gebruikt. 
In beide disciplines wordt naar eenvoud gestreefd (compositie, kleur, materie). Maar wel een eenvoud die spannend, boeiend en aantrekkelijk is, en blijft. Onze drukke en ingewikkelde samenleving kan wel wat eenvoud en schoonheid gebruiken. In die zin maak ik “troostkunst”: kunst die het leven mooier maakt en de verbinding tussen mens en natuur benadrukt.
Werken:
links
rechts
Aanmelden voor digitale nieuwsbrief

Klik hier om u aan te melden voor onze nieuwsbrief
activiteiten