The Spatial Analogy and No One Without The Other

5 maart - 3 april 2022

Kan ik een object / een kunstwerk / mezelf als iets losstaands zien? Waar kom(t) het object / het werk / ik vandaan en hoe is het / is het / ben ik hier gekomen? Schuilt er meer achter dan wat ik hier zie?

The Spatial Analogy and No One Without the Other presenteert in de showroom / de tentoonstellingsruimte / de tastbare realiteit van Kunstliefde het werk van twaalf kunstenaars die met elkaar het gesprek rondom de origine van het object / de ontstaanscontext van het kunstwerk / de mystieke kant van het leven aangaan en openbreken.

“De verdeling van de ruimtes van Kunstliefde kan geïnterpreteerd worden als een ruimtelijke tegenstelling. De afstand tussen het object in de benedenruimte en zijn ontstaanscontext in de bovenruimte lijkt door het verschil in ervaring misschien groot, maar de sporen van de werken beneden, die we terugvinden in de bovenruimte duidt op het bestaan van een relatie tussen de twee. Een relatie tussen object en maker, tussen subject en context. Het object in de voorruimte komt nu duidelijk ergens vandaan, en daarop volgend kunnen we ons misschien inbeelden hoe zo ook ieders begrip van de realiteit een plek van oorsprong, een ontstaanscontext heeft.” - curator Sarah Mor Klevan.

De tentoonstelling stelt daarmee het begrip realiteit aan de kaak, en toont de subjectiviteit ervan. Waar komt jouw besef van realiteit vandaan? En door wat wordt dat beïnvloed? Komen die invloeden misschien ook vanuit ontastbare hoeken? En als realiteit zo’n persoonlijk begrip is, waar en hoe vinden we dan onze gedeelde noemer? The Spatial Analogy and No One Without the Other stelt deze vragen en biedt ruimte voor een collectief proces op weg naar antwoorden.


De tentoonstelling is een samenwerking van kunstinitiatief FOULPLAY/SOGGYBUN (voorheen FOULPLAY/STALEBREAD) en curator Sarah Mor Klevan met werk van Iliada Charalambous, Meg Forsyth, Emir Karyo, Petra Laaper, Nokukhanya Langa, Lapis Lazuli Nak, Josse Pyl, Viola Renate, Sam Tromp, Mirjam Vreeswijk en Jan Wojda.